CODA

Oficina#1
Caracas
2008

An installation of paintings and objects structured into a cartographic vision of the city of Caracas, testing links between the speed of viewing both the exhibition and the city, and the speed of circulation through it.

From the press release: CODA (from the latin cauda, tail) is a musical term that refers to the conclusion of a work, generally instrumental, where the structural form of the composition is abandoned towards the finale. Structured on a cartographic vision of Caracas, CODA relates to the growth of the city in recent years, and how it has wrongly favoured the car over the pedestrian, even failing to do so in a way that would generally favour circulation.

The mural, created specifically for this show in Oficina#1, acts as a map on which the rest of the works appear. Several of these works from the CODA series on paper, as well as a small painting on display, become amplified details of non-descript areas of the city. With this, Gili makes an analogy between the average speed of displacement in the city, a movement ultimately dogged by slowness, which ideally would be matched by the speed at which the viewer should appreciate the works. Rhythm, chaos and repetition mark the pace in the paintings and the mural itself. Gili relates this cartographic vision with the early appearance of aerial views in painting and the connections with abstract painting, as seen in the work of the Italian futurists Giacomo Balla and Tullio Crali.

The installation is complemented by four objects – hybrid sign-paintings with wheels for their bases – which are a homage to Jaime Gili senior, who designed the majority of the wheels for the Venezuelan multinational car manufacturers in the 70s and 80s.

+ LINK: Oficina#1

(+) EN

(From the press release) CODA, (del latin cauda, cola). Es un término musical que se refiere al fragmento conclusivo de una obra, generalmente instrumental, donde se abandona la forma estructural de la composición con el fin de retrasar y darle un peso al desenlace. Estructurada sobre una visión cartográfica de Caracas, CODA es una propuesta relacionada con el crecimiento reciente de la ciudad y en cierta manera con el fracaso en el manejo del tráfico automotor.

La pintura mural creada específicamente para esta muestra en Oficina#1 funciona como el mapa sobre el que se incorporan obras realizadas durante el proceso de creación de la muestra: varias obras sobre papel de la serie CODA y BRYONY, a la vez se convierten en detalles ampliados de ciertas zonas no determinadas de la urbe. Con esto Jaime Gili hace una analogía de la velocidad promedio de desplazamiento en la ciudad, movimiento signado inefablemente por la lentitud y el ritmo de apreciación de las obras. El ritmo, el caos y la repetición, obligan al espectador a recorrer la muestra con una mirada pausada y muchas veces detenida. Gili quisiera relacionar esta visión cartográfica y su relación con pintura con los inicios de la introducción de las vistas aéreas en la pintura, como en el trabajo de los futuristas Giacomo Balla o el aviador Tullio Crali.

La instalación se complementa con cuatro objetos (pintura-carteles sobre rines) homenaje a su padre, quien fabricó la mayor parte de los rines para las ensambladoras Venezolanas en los años 70 y 80.

+ LINK: Oficina#1

(+) ESP